מאחורי הקלעים: פרויקט MS HOUSE, חלק א'

מה קורה לפני שאתם מתחילים למדל בסקצ'אפ? יש מספר דברים שחשוב שתדעו! כאשר השקתי את הבלוג במסגרת אתר פוליטאון מדיה, הכוונה הייתה לשתף את הרעיונות והידע שרכשתי במסגרת העבודה היומיומית שלי, ואני שמח להציג פוסט שהוא בגדר "תוכנית ביצוע". בחלק 1 אתייחס לנושאים החל מטיפול בקובצי DWG מקוריים ועד לנקודה שבה מייצאים את המודל מ – SketchUP ל – 3d Studio Max או לפני שממשיכים לרנדר עם V-Ray בתוך סקצ'אפ.

אז מהי בעצם "תוכנית ביצוע"?

פוסט עם "תוכנית ביצוע" הוא יותר מתיאור "איך לעשות זאת", אך הוא עדיין לא מגיע לרמה של מדריך מלא. מדובר בלקט של נקודות עיקריות שמבהירות היבטים שונים בהם כרוכה יצירה של סביבה תלת מימדית כולל פרויקט אדריכלי כנושא. אני מקווה שהמידע שאשתף כאן יועיל לכל האמנים שעוסקים בהדמיית תלת-מימד, אדריכלים, המעצבי פנים ולכל מי שמתעניין בהדמיה אדריכלית.

1. עבודה עם שרטוטי CAD

הדבר הראשון שאני בדרך כלל מקבל מלקוח הם שרטוטי CAD עבור הפרויקט הרלוונטי (חלק גם שולחים מקדמה עוד לפני כן). הקבצים הללו ישמשו כנקודת ההתחלה למודל התלת-ממדי שאמדל, וחשוב מאוד לטפל בהם כנדרש כדי למנוע בעיות בהמשך. כפי שאתם יכולים לראות למטה, השרטוטים המקוריים ששלח האדריכל מכילים כמות גדולה של מידע, אותו אין צורך להעביר ל – SketchUP.

שרטוט ה - CAD המקורי

שרטוט ה – CAD המקורי

הנה כמה דברים שמומלץ (תקראו כצריך) לבדוק ולבצע לפני שממשיכים ל – SketchUP.

זום זום זום

מה שאתם רואים בהתחלה על המסך לא בהכרח מכיל את כל התוכן של הקובץ, חלקים מסוימים עשויים להיות רחוקים מאוד זה מזה. תעשו זום אאוט בכדי לראות את הכל. זה יאפשר לכם לדעת מה מצב הקובץ שלכם, ותוכלו לפעול בהתאם, בכך שתעבירו או תמחקו חלקים ממנו.

בדקו אותו מן הצד 

אני יודע שזה נשמע מוזר, הרי שרטוטי CAD אמורים להיות בשני ממדים, הלא כן? אבל האמינו לי, לפעמים הם יותר תלת-ממדיים מכל מודל תלת-ממדי שלכם. ברוב המקרים רק קווי הגובה של מדידת האתר נמצאים בציר ה-Z, וגם קצת מידע רלוונטי נוסף, וזה בסדר. הבעיה היא שיש שרטטים שנצמדים לקווים הללו בזמן שהם מסתכלים על התוכנית בתצוגה דו-ממדית מלמעלה, כשהם בכלל לא מודעים לכך שהם נמצאים על ציר ה-Z. ממש לא תרצו לייצא את זה כך ל – SketchUP. 

הפתרון הכי טוב הוא להשתמש בפקודת השיטוח (Flatten), וכשזה לא מצליח (וזה יקרה), נסו לשנות את ערכי ה – Z והגובה (Elevation) עבור אובייקט השרטוט מלוח המאפיינים (properties). קיימת אפשרות לטפל בזה בסקצ׳אפ, במיוחד בגרסה 2015 שמתמודדת טוב יותר עם קבצים גדולים, אך זה ממש לא מומלץ.

זה מעייף, אך המאמץ בהחלט משתלם.

קובצי XREF

בדקו אם יש בשרטוטים קובצי XREF, וקשרו אותם אם אתם זקוקים להם. אם לא תעשו זאת, SketchUP תתעלם מהם בתהליך הייבוא. לפעמים בלוקים מתנהגים באותו האופן, ותוכלו לפתור את הבעיה הזו אם תפרידו אותם לפני הייבוא.

הסתרת שכבות

אל תמחקו מידע לו אינכם זקוקים, פשוט הסתירו אותו כשאתם מטפלים בקובץ. אני בדרך כלל מסתיר את כל קווי המדידה, הטקסט, הפתחים, הצמחייה ובסך הכול שואף להישאר רק עם השלד הבסיסי של העיצוב. לפעמים אני שומר שכבות של רהיטים או שכבות של קווים מוסתרים ומשנה את השמות שלהם לשמות שמתארים אותם כדי להשתמש בהם בהמשך ב – SketchUP (אני יכול פשוט להסתיר גם אותם).

נקו, בדקו, העתיקו והדביקו את זה

אחרי שהסתרתי כל מה שצריך והקבצים די נקיים, אני מריץ את הפקודות "נקה" (Purge) ו"בדוק" (Audit) כדי לוודא שכל המידע הלא נחוץ הוסר והשגיאות תוקנו. הצעד הבא הוא לבחור את הכול ולהעתיק את זה לצורך הדבקה בקובץ חדש במיקום המקורי (0,0,0) – זה חשוב ביותר. 

ייתכן שהשרטוטים המקוריים לא יימצאו במיקום המקורי, אלא די רחוק ממנו – SketchUP לא אוהבת כשדברים נמצאים רחוק מדי מ – (0,0,0). הדבקת כל זה בקובץ חדש פותרת את הבעיה הזאת, וגם מבטיחה שתקבלו בקובץ רק מה שאתם צריכים.

שרטוט CAD נקי

שרטוט CAD נקי

2. ייבוא ל-SketchUP

אחרי שעשיתם את כל מה שהוזכר למעלה, אתם יכולים בבטחה (יחסית) לייבא את קובץ ה – CAD מתוך SketchUP, רק הקפידו לשים לב ליחידות בהן נעשה שימוש בשרטוטים ולהגדיר את אותן היחידות בלוח מאפייני הייבוא. בחירה ב"שמירת השרטוט המקורי" (Preserve drawing origin) תשמור על השרטוט באותו המקום יחסית ל – (0,0,0) כמו בקובץ ה – CAD – אם לא תעשו זאת, המיקום המקורי ב – SketchUP ייקבע באופן אוטומטי, וזה טוב אם שכחתם להעתיק ולהדביק את הכול ידנית, כפי שתיארתי למעלה.

תיבת הדו-שיח עם הגדרות הייבוא ל-SketchUP

תיבת הדו-שיח עם הגדרות הייבוא ל-SketchUP

ארגנו את השכבות שלכם

אחרי הייבוא אני מוודא שהכול נראה טוב ומוחק כמעט את כל השכבות המקוריות שהגיעו מקובץ ה – CAD כדי למנוע הפרעות ברשימה. בדרך כלל אני שומר את שכבות הרהיטים, הקווים המוסתרים והצמחייה כדי להשתמש בהן מאוחר יותר (ורוב הזמן אני מחביא אותן).

בדיקת מקבילות הקווים

שימוש במצב תצוגה צבע לפי ציר (color by axis) יאפשר לכם לבחון את הקווים ולאתר בעיות פוטנציאליות. לפעמים הקווים רק נראים מקבילים זה לזה, ורק כשאתה כבר עמוק בשלב בניית המודל, אתה מגלה בעיות בתחום הזה. הקדישו חלק מזמנכם לבדיקת הקווים עם אופציה זו, רק כדי לבדוק שהכול תקין.

מצב תצוגה צבע לפי ציר (Color by Axis)

מצב תצוגה צבע לפי ציר (Color by Axis)

קבצו את כל התוכן

מומלץ לקבץ את כל התוכן במודל SketchUP לקבוצות, מאחר ושכבות ב – SketchUP יוצרות הפרדה חזותית בלבד, וחלקי מודל מוסתרים יכולים להתמזג עם חלקי מודל חדשים אם אין לכם שליטה מלאה במה שאתם עושים. אני ממליץ לעשות קבוצות לכל תוכנית, גובה וחתך, ולמקם אותן בתלת-ממד, למעשה אתם בונים מהם פיגום תלת מימדי.

שרטוטי ה-CAD יוצרים מעין מעטה בתוך SketchUP

שרטוטי ה-CAD יוצרים מעין מעטה בתוך SketchUP

3. מידול

מאחר שאין מטרתו של פוסט זה לפרט על מידול הבית, פשוט אציג כמה דברים ואשתף כמה עצות בעניין הזה. אם אתם רוצים שאשתף מידע נוסף שמתייחס ספציפית למידול, פשוט הוסיפו תגובה למטה.

הוספת פרטים ברמת פירוט גבוהה

בעולם האמיתי קשה למצוא פינות חדות לחלוטין, כמעט לכל קצה יש איזה שיפוע או קיטום וזה החלק שמחזיר בוהק של אור בהדמיה וחשוב מאוד לזכור זאת. כאן אתם יכולים לראות חלק מהאבנים שמצפות את חזית הבית, עליה מידלתי את הקצוות המשופעים תוך שימוש בסקריפט SketchyBevel מאת כריס פיליפס. סקריפט אחר בו ניתן להשתמש לעיגול קצוות הוא RoundCorner מאת Fredo6 (יש כבר גרסאות עדכניות לסקריפטים הללו והם זמינים ישירות מתוך סקצ'אפ דרך ה – Extension Warehouse).

הקצוות המשופעים של אבני הציפוי

הקצוות המשופעים של אבני הציפוי

בתמונות למעלה ולמטה תוכלו לראות גם את המודל של רפפות הצללה לחלונות שיצרתי, לצד החוטים שבאמצעותם פותחים וסוגרים את הרפפות. אולי יש מי שחושב שזה מעבר לנדרש, אבל אני ממש אוהב כשאני יכול לעשות רינדור של כמה תמונות תקריב, ואז זה באמת נראה טוב (אם כי, זה עדיין לא מספיק בשביל תקריב קיצוני)

רפפות ההצללה

רפפות ההצללה

חיתוך פרטים שמציג את האפקט הסופי ברינדור

חיתוך פרטים שמציג את האפקט הסופי ברינדור

תוכלו להוסיף שכבות נוספות של פרטים באמצעות הוספת וילונות מאחורי החלונות. הנה סרטון קצר שמציג איך ניתן למדל וילון פשוט ב – SketchUP תוך שימוש בכלי פריהנד, בסקריפט FFD (Free Form Modifier, משנה תבניות חופשי) מאת כריס פיליפס וגם ב – Subdivide & Smooth, סקריפט מאת דייל מרטנס. אני גם מנסה את screenr.com בהקלטת סרטון זה, אז אנא היו סבלניים איתי ;).

https://www.screenr.com/ln8

אם אינכם בטוחים, צרו קבוצה!

אל תשאירו דברים תלויים סתם כך בקובץ המודל, צרפו הכול לקבוצות ולמרכיבים (Components). כפי שכבר הזכרתי, מערכת השכבות של SketchUP היא חזותית בלבד, וחייבים לגבות אותה באמצעות סידור האלמנטים הגיאומטריים לקבוצות (אם אתם רוצים שתהיה לכם שליטה במודל מכל סוג שהוא). הרגלתי את עצמי לשמור את כל האלמנטים הגיאומטריים מרמות נמוכות בשכבה 0 כברירת מחדל, ואני משתמש בקבוצות ומרכיבים רק עבור שכבות נוספות.

אל תחששו ליצור קבוצות רבות, תוכלו להפריד (explode) ולסדר אותן מחדש מאוחר יותר, הפרדת האלמנטיםהגיאומטריים בשלב מאוחר יותר היא קשה יותר. אני יודע שכל הקווים שמוצגים במודל עלולים להיות בעייתיים אם בכוונתכם ליצור תמונות על טהרת ה – SketchUP, אך אם זה נשלח לרינדור באמצעות V-Ray, זאת לא בעיה בכלל.

תצוגה מופרדת שממחישה את מספר הקבוצות במודל

תצוגה מופרדת שממחישה את מספר הקבוצות במודל

לכל מטבע שני צדדים

מודל ה – SketchUP המקורי מציג 2 צבעים בלבד, המייצגים את הצד הקדמי והאחורי של הפנים (הצד הנורמלי והצד ההפוך), אך ברגע שמתחילים להוסיף חומרים ומרקמים, הרצף החזותי הזה נעלם, והדברים עלולים להתהפך עליכם. השתמשו במוד תצוגה מונו (MONO) כדי לאתר בעיות פוטנציאליות ולתקן אותן תוך שימוש בפקודת כיוון הפנים (Orient Faces).

מצב תצוגה שחור-לבן

מצב תצוגה שחור-לבן

הוספת טקסטורות

השתדלו להוסיף ב – SketchUP כמה שיותר פרטים על חומרים וטקסטורות. זה ברור מעליו כאשר מרנדרים ישירות מתוך סקצ'אפ אך חסוך זמן רב בהמשך בפרויקט שמיועד ל – 3d Studio Max. במצב כזה אפילו לא הייתי מייחס חשיבות לצבעים שאני בוחר או טורח להתאים אותם לחומרים הרלוונטיים בעולם האמיתי, בשבילי רק חשוב להפריד בין החומרים, שכן אני מייצא את המודל בהתאם לזה. לעצמים פשוטים הממופים במישור אני טורח להחיל ולמפות את התמונה (Diffuse) כדי להגיע לתוצאות הנדרשות ב – 3d Max בהמשך.

המודל הגמור לפני ייצוא

המודל הגמור לפני ייצוא

סוף חלק 1

במאמר זה תיארתי כמה היבטים של עבודתי ב – SketchUP, מקבלת שרטוטי ה-CAD המקוריים ועד לקבלת המודל המוגמר. אני מקווה שהמידע הזה יועיל לכם, ואל תהססו להגיב למטה ולהשתמש בכפתור "share this" (שתפו את זה) שמופיע למטה כדי לחלוק מידע זה עם אחרים. 

בחלק 2 אתייחס לנושאים החל מייצוא של המודל התלת-ממדי מ – SketchUP ועד לרינדור ולליטוש הסופי.

הורידו את המודל!

בואו ללמוד מהטובים ביותר!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.


7 תגובות
  1. דרור
    דרור says:

    מאמר מצויין הנותן מבט על דרך העבודה, ההגיון שמאחורי, ובעיקר … איך לעשות זאת נכון…. תודה.

    להגיב

כתוב תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים