מאחורי הקלעים: בית לוגאנו

דיוויד סנטוס החליט ליצור מחדש, בתלת מימד, את בית אגם לוגאנו. זהו בית יפהפה שתוכנן על-ידי משרד האדריכלים JM Architecture, אותו דיוויד מידל ב – SketchUP 2015, כאשר הרינדור בוצע באמצעות V-Ray for SketchUP v2.0, כחלק ממחקר אישי של התאורה בשעות בין הערביים שבוצע על בסיס תאורת HDRI (תמונות עם טווח דינמי גבוה). במאמר זה דיוויד מציג לנו את התהליך מתחילתו ועד סופו. תיהנו!

מבוא

הפרויקט של בית אגם לוגאנו (ברוסינו ארסיציו, שווייץ) נולד מתוך שאיפתי לחקור את האפשרויות החדשות שמעניקות התוכנות SketchUp 2015 ו- V-Ray for SketchUP v2.0. מדובר במחקר פרשני אישי של בית שתוכנן על-ידי JM Architecture על חוף אגם לוגאנו שבשווייץ.

בפרויקט זה מטרתי הייתה לחקור סצינות בשעות בין הערביים עם תאורה פנימית וחיצונית מלאכותית, כאשר נדרשו כמעט שבועיים להשלמת המשימה. ניסיתי גם להגיע למראה ריאליסטי בתמונה, תוך שימוש בתכונת עומק השדה המובנית ב – V-Ray ל – SketchUP. התמקדתי בהשגת תמונות חדות עם ניגודיות מרשימה, בזכות התוסף לתיקוני צבע ברמה קולנועית (cinematography color grading), בו נעשה שימוש במהלך העיבוד בפוטושופ לאחר ההפקה.

הפרויקט גם כולל תמונה עם שמיים מעוננים וחלל פנימי בצבע זהב. הגוונים שנראים כאן הושגו בעיקר באמצעות פוטושופ.

אודות הבית

הווילה נמצאת על מדרון של גבעה על חוף אגם לוגאנו, והיא מכילה שתי יחידות שמסודרות במפלסים שונים, בזכות הטופוגרפיה הייחודית של האתר. ביתן זכוכית בעל צורה מצולעת עם קצוות מעוגלים מתנוסס מעל ליחידה תת-קרקעית בעלת צורה קווית. הסלון וחדר האוכל, המטבח וחללי האחסון נמצאים בביתן, בעוד חדרי השינה, חדרי האמבטיה והמוסך נמצאים במפלס הנמוך.

כל מפלס מתחבר לחללים חיצוניים משלו, הקשורים קשר הדוק לחללים הפנימיים הרלוונטיים. ביתן הזכוכית משקיף על שני אזורים מוגדרים: הראשון, שפונה לכיוון ההר, הוא מתחם פרטי מאוד שתחום על-ידי קו גבול הנכס וקו מרווח הבנייה, בהתאם לתקנון הבנייה המקומי. האזור השני הוא גינה שמשקיפה לאגם. באופן דומה, חדרי השינה משקיפים לגינה שתחומה בין המבנה לחומה ההיקפית. הטבעת שנוצרת בין החומה ההיקפית מלמעלה לביתן מרחיבה את החלל הפנימי, שנראה הרבה יותר גדול מהגודל שלו בפועל.

הפרויקט

ראשית, ברצוני להודות לרונן על ההזדמנות לכתוב מאמר זה. פרסום בבלוג שלו הוא כבוד ועונג גדול בשבילי.

הפרויקט הזה התחיל לפני שלוש שנים. גלשתי באינטרנט וחיפשתי התייחסויות לשימוש בתאורת HDRi (ליצירת תמונות עם טווח דינמי גבוה), כאשר נתקלתי בפרויקט שמייד משך את תשומת לבי. מדובר בפרויקט של יצירה מחדש במודל תלת-ממדי של בית אגם לוגאנו על-ידי ג'יימס פיקרפורד, ואמרתי לעצמי שביום מן הימים אנסה ליצור את הבית הזה מחדש ולהגיע למראה דומה באמצעות גרפיקה ממוחשבת.

אחרי שביצעתי פרויקטים רבים עבור לקוחות, החלטתי שהגיע הזמן לפרויקט אישי. פרויקט שבו אוכל לחקור את הדברים הרבים שלמדתי במהלך השנים. תמיד ריתק אותי הרעיון של יצירת מראה ותחושה של שעות בין הערביים, מאז שהתחלתי לעבוד כאמן הדמיה אדריכלית ולהגיע למצב הזה של שילוב מאוזן בין תאורה פנימית לתאורה מבחוץ. זו הייתה המטרה שלי בפרויקט אישי זה.

כשסוף-סוף יצאתי לדרך, הפרויקט נדחה כי הייתה לי הרבה עבודה ולא יכולתי להשלים אותו. אבל אחרי שיצאה גרסת 64 הסיביות המיוחלת של SketchUP 2015, ידעתי שזה יהיה זמן מצוין כדי לחזור לפרויקט הזה ולבחון את האפשרויות החדשות.

מדוע SketchUP?

כי אני אוהב אותה! SketchUP היא כלי בעל עוצמה שלעתים קרובות ממעיטים בערכו. תנו לי להראות לכם את העוצמה האמיתית של הכלי המדהים הזה.

כפי שאמרתי קודם, הפרויקט התחיל בשנה שעברה, כשהתחלתי למדל על סמך שרטוט CAD טרי שעשיתי מתמונות ה-JPG של השרטוטים המקוריים. אחרי בדיקות רבות מצאתי את הדרך הנכונה למדל את זה.

בחירת הפרויקט

למה דווקא הבית הזה?

זו שאלה שעליה קל לענות!

הוא משך אותי מהפעם הראשונה שראיתי את התכנון האדריכלי שלו. הפתרון האדריכלי הוא כל-כך נקי ועם זאת מורכב בפשטותו. היה מאתגר למדל אותו בפירוט ולשמור על הניקיון שלו. הזכוכית המעוגלת היא אחד היסודות שלדעתי היה חשוב שיופיעו ברזולוציה גבוהה בתצוגת הסביבה והעיצוב החיצוני. השילוב של זכוכית עם חצץ היה אתגר עצום במידול ב- SketchUP.

הדומיננטיות של הצבע הלבן וההקפדה על פרטים קטנים הפכו את הפרויקט הזה לאתגר של ממש.

התהליך התחיל באיסוף כמה שיותר מידע, החל משרטוטים ותמונות של הבית.

lake-lugano-comp1

כמו גם השגת סימוכין חזותיים רבים למראה ולתחושה שאליהם כיוונתי.

lake-lugano-reference-collage

טיוטה מהירה ב-AutoCAD

היות ולא היו ברשותי הציורים המקוריים, והיו מעט מאוד התייחסויות לכך, רבות מהן היו מקורבות ומבוססות על ניחושים.

lake-lugano-plan-collage

מידול

גישת המידול "טבעת"

מאחר שאין בבית זוויות של 90 מעלות, פיתחתי (אחרי בדיקות רבות) מערכת שבה מידול של כל חלקי הבית נעשה באמצעות קיזוז למתחם הזכוכית העיקרי.

כפי שתוכלו לראות, השלבים של התהליך הם:

  1. יצירת מישור שמסמל את מתחם הזכוכית.
  2. קיזוז ליצירת קורות היקפיות.
  3. המשך התהליך עם חלקי הזכוכית והגג.

lake-lugano-composition1

פירוט המערך הגיאומטרי

הטיפול בפרטים הקטנים דרש זמן, והשתמשתי בשלושה תוספים שעזרו לי להשיג את המטרות שלי:

  1. FLOOR GENERATOR – ליצירת תבנית הרצפה החיצונית והפנימית.
  2. ROUND CORNER – כדי להציג את הקצוות בפירוט.
  3. FUR – כדי לפזר דשא ועצים.

lake-lugano-composition2

מידול החלק הפנימי (תצוגת SketchUp, תצוגה סכמטית)

מידול החלק הפנימי היה פשוט יחסית, בהתחשב בעובדה שהתכנון האדריכלי עצמו מהווה חלק גדול מהפרויקט.

מידול החלק החיצוני

מידול החלק החיצוני נעשה על סמך תמונות הבית המקורי, עם דגש על הצמחייה והחצץ.

lake-lugano-interior-exterior-setup

הצמחייה

בסצינה זו נעשה שימוש בתמונות באיכות נמוכה מקולקציות שונות: Evermotion, CGAxis, Arroway Texture, ומקורות חינמיים שונים.

הסט הראשון של תמונות באיכות נמוכה מ- V-Ray שימש למידול מפלס הקרקע. הקבוצה השנייה שימשה לעצים ברקע.

lake-lugano-proxy

חומרים

אחרי שלב המידול, השלב הבא בתהליך הוא החלת החומרים.

כך נראה המודל בסגנון חימר.

lake-lugano-lb-llh12

היו שלושה חומרים מיוחדים להם נתתי תשומת לב מיוחדת:

רצפת עץ פנימית

lake-lugano-brdf-interior-wood

רצפת עץ חיצונית

lake-lugano-brdf-exterior-wood

חומת בטון היקפית

lake-lugano-mix2

lake-lugano-concrete-mix1

lake-lugano-brdf-concrete

חומרים סטנדרטיים

שאר החומרים היו פשוטים מאוד, למעשה מדובר בשכבה מפוזרת ושכבה מחזירה.

lake-lugano-standard-white

כרום הוא חומר של שכבה מחזירה יחידה, ללא אפקט פרנל (Fresnel off) ועם מעט ברק.

lake-lugano-standard-chrome

זכוכית, חומר מפושט

lake-lugano-standard-glass

חצץ וחומרי תווך

lake-lugano-standard-gravel

lake-lugano-standard-trees

תאורה

התאורה הפנימית היא שילוב של נורות מ-IES ו- Sphere.

תצורת התאורה הפנימית ללא HDRi

lake-lugano-int-lights2

הגדרות לנורות Sphere:

lake-lugano-sphere-exterior

הגדרות לנורות מלבניות:

lake-lugano-rec-interior

הגדרות לנורות IES:

lake-lugano-ies-interior

תצורת תאורה חיצונית ללא HDRi

lake-lugano-ext-lights-comp

הגדרות לנורות Sphere:

lake-lugano-sphere-exterior-1

הגדרות לנורות IES:

lake-lugano-ies-exterior

חומר דו-צדדי

lake-lugano-twos-exterior

התאורה הגלובלית בוצעה באמצעות V-Ray Dome Light לאחר טעינת HDRi של פיטר גוטרי (1957 Dusk Clear by PETER GUTHRIE)

הגדרות V-Ray Dome Light:

lake-lugano-hdri

רינדור

הגדרות הרינדור

ערוצי VFB (תמונת הערוצים)

lake-lugano-channels-vfb

רינדור

lake-lugano-rendering-process

lake-lugano-rendering-process-2

מסגור: קומפוזיציית צילום

למטה תוכלו לראות מה עומד מאחורי מסגור התמונות הסופיות.

lake-lugano-weblake-lugano-framing3

lake-lugano-weblake-lugano-framing2

lake-lugano-weblake-lugano-framing1

lake-lugano-weblake-lugano-framing

עיבוד לאחר הפקה

הנה שלבי העיבוד שלאחר ההפקה:

  1. קומפוזיציה בפוטושופ (שכבות של צילום מסך).
  2. תיקון שגיאות רינדור (רינדור RAW).
  3. תיקון צבעים (השוואה).
  4. רמות צבעים ובהירות (השוואה).
  5. ראיית צבע (אפקטים).
  6. אפקטים צילומיים (גימור התמונה).

אם כן, זהו זה.

אני מקווה שנהניתם. אשמח לענות על כל שאלה בכל נושא ואתם מוזמנים להוריד את מודל הבית ולשחק עימו בעצמכם!

דיוויד סנטוס הוא אמן תלת-ממד מאקוודור. הוא למד אדריכלות באוניברסיטת סן פרנסיסקו דה קיטו במשך 5 שנים. הוא התחיל להשתמש ב – SketchUp מההתחלה, והדמיה אדריכלית הפכה לתשוקה שלו. הוא מתמחה בהדמיית בזה ועובד באופן עצמאי משנת 2014, בעיקר על פרויקטים מקומיים.

בואו ללמוד מהטובים ביותר!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.


 

1 תגובה

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] חדש בבלוג, בעבר הוא כבר פרסם כאן מאמר פופולרי מאוד – מאחורי הקלעים של בית לוגאנו. היום הוא משתף אתנו את התהליך שמאחורי יצירת הפרויקט של […]

כתוב תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים