מאחורי הקלעים: יצירת The Meadow (האחו) בעזרת SketchUp ו – Skatter

גרסה 1 של Skatter for SketchUp שוחררה השבוע! כמשתמש ותיק של SketchUp, אני שמח להביא את החדשות אודות כלי זה לידיעת קהילת המשתמשים של סקצ’אפ.

Skatter הוא יציר מוחו של האדריכל ואמן התלת-ממד תומאס האוכקורן, והוא עשה עבודה מעולה בפיתוחו. אני שמח מאוד לשתף היום מאמר זה מאת אחד מהמשתמשים של קבוצת הבטא המוקדמת שלנו, מאדס בייר מ-AART Architects. הוא שיתף תחילה את The Meadow ("האחו") בפורום התמיכה של Skatter, והצית את דמיון כולם באשר למה שניתן להשיג עם Skatter.

אתם מוזמנים ליהנות ממאמר זה, ומהידיעה המשמחת שקובץ הסצנה של The Meadow זמין בחינם, ביחד עם הנכסים הנלווים, בחנות של הבלוג הבינלאומי שלנו!

ברוכים הבאים למאמר זה, שמטרתו היא להנחות אתכם לאורך שלבי היצירה של The Meadow.

The Meadow הוא פרויקט שנוצר במיוחד עבור יציאתו לשוק של Skatter, שהינו תוסף חדש עבור סקצ’אפ. Skatter הוא כלי חדש ורב-עוצמה אשר מאפשר לפזר עצמים מורכבים כמערך או על פני משטח של עצם או מישור מארח. זה שימושי במיוחד כאשר עובדים עם צמחייה תלת ממדית כגון עשב או דשא, עצים, שיחים וכו'.

אני חושב שרבים ממשתמשי SketchUp יסכימו איתי שזה תמיד היה אתגר משמעותי, במיוחד בשלב של רינדור התמונה. נעשו לפני כן מספר ניסיונות ליצור תוספי פיזור, והתוספים הללו עשו בערך את העבודה, אולם עם מספר מגבלות. התוצאה הייתה שרבים נאלצו להסתמך על תכניות אחרות כגון פוטושופ בשלב שלאחר העיבוד.

אף על פי כן, אני חושב שרבים מאתנו אוהבים את SketchUp. בעבודתנו כאדריכלים, כמעט תמיד יש חשיבות לזמן. במקרה שלי, זה תמיד תלוי במה שאני יכול להשיג תוך זמן קצר ביותר וזו הסיבה לכך שבחרתי ב-SketchUp. זהו כלי מהיר, אינטואיטיבי, גמיש וקל לשימוש. הודות למספר משמעותי של מפתחים רציניים של תוספי SketchUp, נוצרות יותר ויותר הזדמנויות חדשות, ובכל פעם הפער בין SketchUp ובין תכניות תלת ממד "מתוחכמות" ומתקדמות יותר הולך ומצטמצם.

לאחר הקדמה קצרה זו, אמשיך כדי לספר לכם מעט אודות הסצנה של The Meadow, וכיצד השתמשתי ב- Skatter for SketchUp כאחד מהכלים העיקריים בעבודתי.

The-Meadow-Grass-close-up

הסצנה נוצרה כדי לבדוק את היכולות של Skatter for SketchUp. לכן, בחרתי לעבוד עם סצנת נוף ללא בניינים! זה משהו שאינני עושה אף פעם. אני אוהב את הרעיון שאני שולט בכל היבט בזרימת העבודה שלי, ולכן החלטתי ליצור הכול מאפס, עד לעלה העשב האחרון.

חיפשתי באינטרנט אחר תמונות ייחוס כדי לראות כיצד נראה פיזור של דשא טבעי. כמו כן, מצאתי מספר תמונות נוף אשר סיפקו השראה וסייעו לי לבצע הדמיה מנטלית של הפרויקט.

יצירת דשא (עשב) תלת ממדי

לפני שאני ממשיך, עליי לציין שהעבודה הייתה עשויה להיות קשה ומסורבלת יותר ללא השימוש שנעשה במספר תוספים מעולים אחרים של SketchUp. ליצירת הדשא השתמשתי ב- Fredo Scale וב – Fredo ThruPaint. עבור פני הקרקע, השתמשתי ב – Artisan for SketchUp. התוסף Fredo Scale מאפשר לכם לשנות ולכופף את הגיאומטריה שלכם, ו- Fredo ThruPaint הוא כלי נהדר למיפוי UV של הטקסטורות שלכם בגיאומטריה מאתגרת, ללא עיוותים כלשהם.

התחלתי על ידי שימוש ב- Fredo Scale על מנת לכופף את רכיבי העשב בזוויות שונות. לאחר מכן השתמשתי ב- Fredo ThruPaint כדי למפות את טקסטורת העשב. יצרתי טקסטורה יחידה של עשב בגוונים שונים של ירוק, ומיפיתי אותה על כל עלה עשב בודד. לאחר מכן הזזתי את מיקום הטקסטורה כדי ללכוד את הגוונים השונים של הצבע הירוק. כך עמד לרשותי רק חומר יחיד שהיה עליי לשלוט בו ב-V-Ray, ואני חושב שזהו יתרון כאשר אנו עובדים עם סצנות מורכבות.

Sketchup-individuall-grass

Sketchup-grass-texture-mapping

חומר דשא (עשב) בסיסי

Basic-grass-material

יצרתי את הפרחים בדיוק באותו האופן. יצרתי טקסטורת הכול-באחד של פרחים והשתמשתי ב- ThruPaint על מנת להזיז את התנוחה כך שתתאים לגיאומטריה.Sketchup-making-of-flowers

חומרי הכול-באחד של פרחים

Flower-1 Flower-2

כעת היה עליי ליצור את אגדי (קבוצות) העשבים.

זהו החלק בו השתמשתי ב- Skatter for SketchUp לראשונה בתהליך. יצרתי צורת משושה פשוטה אשר תשמש כעצם המארח שלי, ובחרתי ארבעה מרכיבי העשב שיצרתי לפני כן לפיזור. השתמשתי בהגדרות שונות עבור אגדי העשבים, אולם בדרך כלל השתמשתי בהגדרת Uniform (פיזור אחיד) כשיטת הפיזור שלי, והפעלתי את תכונת ה-Random Transform.

Skatter מציע אינסוף אפשרויות לשלוט בפיזור שלכם, אולם השינויים הפשוטים הללו סיפקו תוצאה טובה למדי.

Sketchup-making-of-grass-bundle

בסופו של דבר, קיבלתי מספר אגדי עשבים שונים, החל בדשא נמוך וכלה בקנה-סוף.

Sketchup-collective-of-grassbundles

השימוש ב-V-RAY

זהו תהליך פשוט למדי. השתמשתי בשכבת השתקפות ובחומר דו-צדדי ליצירת אפקט של שקיפות חלקית. עבור עלי הפרחים יצרתי גם מפת שקיפות ו-bump map. ה- bump map התבררה כמאמץ יתר שלא היה הכרחי.

תוכלו למצוא למטה את האגדים ששימשו אותי בסצנה הסופית.

Sketchup-Vray-selected-elements

מידול פני הקרקע

כפי שהזכרתי לפני כן, מידול פני הקרקע בוצע בעיקר באמצעות תוסף מעולה נוסף – Artisan for SketchUp. עליי להיות הוגן ולציין שסביר להניח כי Sandbox היה עושה גם הוא את העבודה, אולם Artisan מספק מספר תכונות מעולות נוספות שקשה להסתדר בלעדיהן כשאתם רוצים שדברים יעבדו בקלות, והדברים נכונים במיוחד אם אתם רוצים לשלוט בפריסת הפיזור שלכם. אפרט על כך מעט מאוחר יותר.

התחלתי עם מישור פשוט של ארגז חול. לאחר מכן השתמשתי ב- Artisan Sculpt Tool כדי ליצור את פני הקרקע.

Building-scene-terrain

כשהייתי מרוצה מהעיצוב הסופי, השתמשתי בכלי ה- ThruPaintשל Fredo כדי להקרין את טקסטורות פני הקרקע על השטח ללא עיוותים כלשהם. חזרתי אל Artisan והשתמשתי בכלי מברשת הצבעים אשר מאפשר לכם ליצור טקסטורה חדשה על גבי הטקסטורה הנוכחית של פני הקרקע על ידי לחיצה וגרירה. יצרתי את אזור הדרך ואת החלק התחתון של האגם תוך שימוש בשיטה זו. גם Artisan עושים זאת ללא עיוותי טקסטורה כלשהם.

Building-scene-terrain-Texture

כעת יכולתי להכין את השטח ל- Skatter על ידי שימוש ב- Select Brush של Artisan. על ידי לחיצה וגרירה של המברשת, יכולתי לבחור אזורים ספציפיים, במיוחד בסביבת הדרך שלי, אשר דרשה מידה רבה יותר של שליטה עם פריסת הפיזור. קיבצתי את האזורים והצבתי את המצלמה שלי בסצנה.

כעת הייתי מוכן להשתמש ב-Skatter.

Building-scene-terrain-grouping

וזאת עמדת המצלמה הסופית.

Building-scene-Camera

השימוש ב- Skatter עם המודל התלת ממדי של פני הקרקע

כעת מתחיל הכיף, כלומר השימוש ב-Skatter על פני אזורים נרחבים יותר.

ייבאתי את אגדי הדשא שלי אל הסצנה והפכתי אותם ל- proxies פשוטים של V-Ray. ביצעתי תחילה פיזור על הדרך. התכוונתי לגרום לדרך להיראות ישנה ולהצטייר כשביל שנעשה בו שימוש לעתים רחוקות בלבד, עם עשב במרכזו ובצדדיו ועקבות מעורפלים ומלאי מהמורות. מכיוון שקיבצתי לפני כן את אזורי הדרך, היה קל הרבה יותר לשלוט בפרמטרי הפיזור על מנת להשיג מראה זה. במצב זה היה הכרחי להשתמש במספר תכונות אחרות של Skatter.

מכיוון שעבדתי עם שטח המצוי בשיפוע, היה עליי לדאוג לכך שהעצמים המפוזרים שלי יעקבו אחר פני הקרקע. עשיתי זאת בעזרת סרגל ההחלקה Pointing up, אשר הוגדר למצב רגיל. כמו כן, השתמשתי ב- Scale falloff שבאזור ה- Area כדי לבצע מעבר תוך החלקה כלפי העקבות. מכיוון שעבדתי עם proxies ולא עם רכיבים הנראים לעין, הפעלתי את תכונת ה- Render Only על מנת שאוכל לשלוט בעריכה עתידית ב-Render List.

השתמשתי בשש שכבות עבור אזור הדרך: שכבה אחת עבור כל אחד מאגדי העשב, שכבה נוספת עבור כל אחד מהפרחים ואחת עבור האבנים. בנוסף, פיזרתי באופן ידני מספר אבנים, אשר בשילוב עם bump map פשוטה על טקסטורת כיסוי פני הקרקע, השיגה את התוצאה הרצויה.

Skatter-terrain-Road-and-Settings-1

Skatter-terrain-Road-and-Settings-2

ניתן לראות למטה את הניסיון הראשון של יצירת התמונה של אזור הדרך לאחר הפיזור.

Skatter-terrain-Road-Render

שאר הפיזור נעשה באותו האופן, אולם מכיוון שחלק ניכר מהצמחייה הנותרת היה מרוחק מעמדת המצלמה, השתמשתי בתכונת המצלמה והפעלתי את Exclude non visible כדי להסיר את כל העצמים שפוזרו ונמצאו מחוץ לאשנב (viewport), וב- Distance clipping מכיוון שהדבר לא היה הכרחי עם רמה גבוהה עד כדי כך של פרטים ברקע, כשעיני הצופה אינם יכולים לראותם בכל מקרה.

Skatter-terrain-Road-and-Settings-3-copy

לבסוף, מיקמתי מספר עצים ויצרתי חומר העשוי ממים עבור האגם. בחרתי לא להשקיע זמן רב בביצוע התאמות תאורה מכיוון שלא עמד לרשותי הזמן הנדרש. לכן, תאורת הסצנה היא פשוט V-Ray Sun and Sky הישן והטוב. עם זאת, השתמשתי ב- HDRI בהשתקפות המים. הגדרות ה- V-Ray הסופיות שלי היו רק הגדרת exterior באיכות בינונית.

התמונה המוצגת להלן היא התוצר הגולמי הסופי.

Final-render

זוהי התמונה עם חומר override לבן.

Final-render-white-override-material

פוסט-פרודקשן

השקעתי פחות משעה בשלב שלאחר העיבוד. כבר עמדו לרשותי תמונות הרקע הנדרשות, וכן העצים שיועדו לרקע, ולכן השתמשתי בזמן זה להתאמת האור, הניגודיות ואיזון הצבעים.

The-Meadow

אני מקווה שהפקתם תועלת מקריאת המדריך הזה. אנא זכרו כי זהו רק חלק קטן מהמגוון העצום של אפשרויות מעולות ש- Skatter for SketchUp מציע.

עבור מדריך זה, הוספתי את דגם פני הקרקע ואת הרכיבים שנעשה בהם שימוש (עשב, פרחים וכו'). הרגישו חופשיים לנסות אותם בדגם תלת ממדי או בפרויקטים שלכם.

לחצו כאן להוריד את ערכת ה"אחו" בחינם

והנה 2 ניסיונות של יצירת תמונה שעשיתי לפני כן.

Meadow-1.0

Lakeside

ובכן, זה הכול.

אני מקווה שנהניתם. אם יש לכם שאלות בנושא כלשהו, אשמח לענות.

מאדס בייר (Mads Bjerre) הוא אדריכל דני אשר סיים ב-2010 לימודי תואר מוסמך באדריכלות מביה"ס לאדריכלות של Aarhus. הוא עובד כאדריכל ב-Aart Architects, חברת אדריכלות דנית עם משרדים ב- Aarhusשבקופנהגן ובאוסלו, נורבגיה, המתמחה בעיצוב סקנדינבי מודרני ובפתרונות אדריכליים. עבודתו של מאדס כוללת מחקר, מידול, והדמיות בעיצוב תלת ממדי. SketchUp ו- V-Ray משמשים ב-Aart ככלים מרכזיים למטרה זו.

בואו ללמוד מהטובים ביותר!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.


 

1 תגובה

כתוב תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים